جدول موقعيت مكاني مراكز بهداشتي درماني شهري و پايگاه هاي بهداشتي شهري مركز بهداشت شهرستان اروميه

25

پايگاه بهداشتي وليعصر ايثار

شهرك فرهنگيان آخر خيابان شمالي

3823667

26

پايگاه بهداشتي صمدزاده 17 شهريور

بلوار 17 شهريور خيابان صمدزاده

22344713

27

پايگاه بهداشتي ديگاله 17 شهريور

بلوار شيخ شلتوت روستاي سابق ديگاله

2349889

28

پايگاه بهداشتي 7 تير اقبال

خيابان خرمشهر قاسميه

2763068

این تنها بخشی از بی اعتنایی به قدیمی ترین محله ارومیه میباشد .یعنی دیگاله الان بی نام میباشد؟؟؟؟؟؟

نمونه ای از ارائه آدرس توسط دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

جاده دیگاله ... هر روز بد تر از دیروز  .رویای نا فرجام

شاید سن ما کفاف ندهد  یادمان بیاید که جاده قدیم دیگاله چگونه بوده است ولی خوب میدانیم که با اینکه خاکی بوده ولی کاش همان خاکی میماند چون اگر این آسفالت است ما همان جاده خاکی ۵۰ سال پیش را به این جاده آسفالته ترجیح میدهیم. با تشکر از شهرداری منطقه ۲

جزیره اسلامی ( شاهی ) مشخصات جغرافیایی و اقلیمی

جزیره اسلامی تنها جزیره مسكونی و آباد دریاچه‌ ارومیه است كه در اثر كمی بارندگی و تبخیر آب دریاچه در تابستان به صورت شبه‌جزیره در می‌آید و روستاییان این جزیره از راه خشكی به تبریز، آذرشهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می‌كنند. در حال حاضر یك رشته  جاده آسفالته تبریز - آذرشهر از كنار ایستگاه دام‌پروری خاصبان به سوی جزیره كشیده شده است. طول جزیره 24 و عرضا آن 15 كیومتر است.
وجود این جزیره سرسبز و خرم با آب شیرین و گوارا (جزیره 54 چشمه دارد که معروف ترین آن عامبان میباشد که در روستای بوراچالو میباشد) در دریایی شور و تلخ از عجایب و بدایع طبیعت و خلقت است. پرندگانی مانند پلیكان، آنقوت، فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر در قسمت‌های باتلاقی جزیره و سواحل نیزاری آن زندگی می‌كنند.
در جزیره اسلامی هفت روستا به اسامی سرای، آق‌گنبد، گمیچی، تیمورلو، قبچاق، بوراچارلو و بهرام‌آباد (ورالو) با حدود 8 هزار نفر جمعیت وجود دارد. شغل عمده‌ مردم آن، كشاورزی،‌ گله‌داری، باغداری و كار در كشتی‌های دریاچه است. محصولات عمده جزیره را غلات، حبوبات، صیفی‌جات و خشكبار تشكیل می‌دهند.
در این جزیره بنادر بوراچالو آق‌گنبد و گمیچی برای پهلو گرفتن كشتی‌های باربری و مسافربری در مسیر شرفخانه به گلمانخانه اسكله داشتند در حال حاضر از دو سوی جزیره اسلامی و ارومیه بزرگراه شهید كلانتری  است که از طریق این بزرگراه، دو استان آذربایجان شرقی و غربی به هم مربوط شده اند.

عسجدی به چه معناست؟ ( نام دبستان دیگاله )

عبدالعزیز پسر منصور مشهور به عَسجَدی مروزی شاعر ایرانی است که در اوایل سدهٔ چهارم و اواخر سدهٔ پنجم هجری می‌زیست. وی از شاعران دربار سلطان محمود غزنوی بود. گمان برده می‌شود که وی پس از مرگ سلطان محمود در دربار پسر وی سلطان مسعود غزنوی و همچنین پس از وی در دبار سلطان مودود غزنوی پسر سلطان مسعود نیز شاعری می‌کرد.[وی در اشعار خود آنان را مدح نموده است. عسجدی از شاعرانی است که در فتح "سومنات" به دست سلطان محمود ، قصیده‌ای در تهنیت ساخته که آن قصیده در کتاب های تراجم ضبط شده و مشهور است. وفات او در سال ۴۳۲ ه.ق ذکر نموده اند. از اشعار او جز چند قصیده و مقداری اشعار پراکنده چیزی باقی نمانده است.

به روایتی دیگر که از اهالی خود محل شنیده شده است این نام مربوط به یکی از مدیران این دبستان بوده است که مسیحی بوده اند.

توضیح اینکه در شهرستان نیاسر کاشان نیز دبستانی وجود دارد که نامش عسجدی میباشد.

نظرات دوستان

م. اصغری سرای

سلام.تانری سیزلره دایاخ اولسون.وب سایت خیلی خوبی دارید.واقعا" عالی.یاشاسین بو

 گروه دا چالیشان لار.

 

ضمن تشکر از شما دوست گرامی این گروه آمادگی دارد با کلیه عزیزانی که تمایل به همکاری با این گروه را دارند دعوت به همکاری نماید هدف ما این است که به خودمان افتخار کنیم

نظرات دوستان

محمد خندانی بوراچالو

سلام سایت بسیار خوب و مفیدی داری خدا قوت از جزیره زادگاه خودتان هم مطلب بزنید

  باقری

سلام.دوست عزیز وبزرگوار تشکر از لطف وحضور شما وامیدوارم در این کار باارزش موفق باشین ودر راستای فرهنگ سازی وارزشی قدم های محکمی برداری.بنده همآماده امتا در این کار تا می تونم کمک رسان باشم.

  سمانه و محمد

سلام دوست عزيز
وبلاگ بسيار زيبايي داري

آقای شهردار - به قول هایی که به اهالی دیگاله داده بودید عمل کردید!!!!!؟

ارومیه از نمایی دور

مشاهیر ارومیه

 

داستان خواندنی و عبرت آموز

 

 

یک زن جوان در سالن فرودگاه منتظر پروازش بود . چون هنوز چند ساعت به پروازش باقی مانده بود، تصمیم گرفت برای گذراندن وقت کتابی خریداری کند. او یک بسته بیسکوئیت نیز خرید. او برروی یک صندلی دسته‌دارنشست و در آرامش شروع به خواندن کتاب کرد. در کنار او یک بسته بیسکوئیت بود و مردی در کنارش نشسته بود و داشت روزنامه می‌خواند.

وقتی که او نخستین بیسکوئیت را به دهان گذاشت، متوجه شد که مرد هم یک بیسکوئیتبرداشت و خورد. او خیلی عصبانی شد ولی چیزی نگفت...

پیش خود فکر کرد: «بهتر است ناراحت نشوم. شاید اشتباه کرده باشد.» ولی این ماجرا تکرار شد. هر بار که او یک بیسکوئیت برمی‌داشت ، آن مرد هم همین کار را می‌کرد. این کار او را حسابی عصبانی کرده بود ولی نمی‌خواست واکنش نشان دهد.

وقتی که تنها یک بیسکوئیت باقی مانده بود، پیش خود فکر کرد: «حالا ببینم این مرد بی‌ادب چکار خواهد کرد؟»

مرد آخرین بیسکوئیت را نصف کرد و نصفش را خورد.

این دیگه خیلی پرروئی می‌خواست!

 

او حسابی عصبانی شده بود. در این هنگام بلندگوی فرودگاه اعلام کرد که زمان سوار شدن به هواپیماست. آن زن کتابش را بست، چیزهایش را جمع و جور کرد و با نگاه تندی که به مرد انداخت از آنجا دور شد و به سمت دروازه اعلام شده رفت. وقتی داخل هواپیما روی صندلی‌اش نشست، دستش را داخل ساکش کرد تا عینکش را داخل ساک قرار دهد و ناگهان با کمال تعجب دید که جعبه بیسکوئیتش آنجاست، باز نشده و دست نخورده!

خیلی شرمنده شد!! از خودش بدش آمد ...... یادش رفته بود که بیسکوئیتی که خریده بود را داخل ساکش گذاشته بود. آن مرد بیسکوئیت‌هایش را با او تقسیم کرده بود، بدون آن که عصبانی و برآشفته شده باشد...

در صورتی که خودش آن موقع که فکر می‌کرد آن مرد دارد از بیسکوئیت‌هایش می‌خورد خیلی عصبانی شده بود. و متاسفانه دیگر زمانی برای توضیح رفتارش و یا معذرت‌خواهی نبود.

دیدگاه زیبای گاندی

 

7 مورد خطرناک!

 

از نظر گاندی هفت موردی که بدون هفت مورد دیگر خطرناک می شوند:

 1- ثروت، بدون زحمت

 2- لذت، بدون وجدان

 3- دانش، بدون شخصیت

 4- تجارت، بدون اخلاق

 5- علم، بدون انسانیت

 6- عبادت، بدون ایثار

 7- سیاست، بدون شرافت

 این هفت مورد را گاندی تنها چند روز پیش از مرگش بر روی یک تکه کاغذ نوشت و به نوه‌اش داد 

 

هر كس آنچنان می میرد كه زندگی می كند.

دکتر شریعتی

عاقلانه ازدواج کن تا عاشقانه زندگی کنی .

دکتر شریعتی

پدر عشق و پسر

اما چه روبرو شدنی! پسری زخم خورده، مجروح، خون آلود و لبها از تشنگی به سان

كویر عطش دیده و چاك چاك؛ با پدری كه انگار همه دنیاست و همین یك پسر.

سوار من، دلاور من، علی اكبر من، از من فرود آمد و بال بر زمین گسترد تا پاهای
به پیشواز آمده پدر را ببوسد. امام نیز با همه عظمتش بر زمین نزول كرد. دو دست
به زیر بغلهای پسر برد و او را ایستاند و در آغوش گرفت. احساس كردم بهانه ای به
دست آمده تا امام این دردانه خویش را گرم در آغوش بگیرد و عطشی را كه از كودكی
فرزند، تا كنون تاب آورده است فرو بنشاند.

اما علی اكبر نیز كم از پدر نیازمند این آغوش نبود. تشنه ای بود كه به چشمه سار
رسیده بود... و مگر دل می كند؟

ناگهان شنیدم كه با پدر از تشنگی حرف می زند و... آب.

قسمتی از كتاب: پدر، عشق و پسر

نوشته سید مهدی شجاعی

 

شصت وپنج با شصت وچهار مساویه.

باور کردنش سخته ولی چینی ها اعلام کردند شصت وپنج با شصت وچهار مساویه!

 

زندگینامه شهریار

 

سید محمد حسین بهجت تبریزی در سال 1285 هجری شمسی در روستای زیبای « خوشکناب » آذربایجان متولد شده است.

او در خانواده ای متدین ، کریم الطبع واهل فضل پا بر عرصه وجود نهاد. پدرش حاجی میر آقای خوشکنابی از وکلای مبرز و فاضل وعارف روزگار خود بود که به سبب حسن کتابتش به عنوان خوشنویسی توانا مشهور حدود خود گشته بود.

شهریار که دوران کودکی خود را در میان روستائیان صمیمی و خونگرم خوشکناب در کنارکوه افسونگر « حیدر بابا » گذرانده بود همچون تصویر برداری توانا خاطرات زندگانی لطیف خود را در میان مردم مهربان و پاک طینت روستا و در حریم آن کوه سحرانگیز به ذهن سپرد.
او نخستین شعر خویش را در چهار سالگی به زبان ترکی آذربایجانی سرود . بی شک سرایش این شعر کودکانه ، گواه نبوغ و قریحه شگفت انگیز او بود.
شهریار شرح حال دوران کودکی خود را در اشعار آذربایجانیش بسیار زیبا،تاثیر گذار و روان به تصویر کشیده است.
طبع توانای شهریارتوانست در ابتدای دهه سی شمسی و در دوران میانسالی اثر بدیع و عظیم« حید ربابایه سلام» را به زبان مادریش بیافریند .
او در این منظومه بی همتا در خصوص دوران شیرین کودکی و بازیگوشی خود در روستای خشکناب سروده است:
قاری ننه گئجه ناغیل دییه نده ،
( شب هنگام که مادر بزرگ قصه می گفت، )
کولک قالخیب قاپ باجانی دویه نده،
(بوران بر می خاست و در و پنجره خانه را می کوبید،)
قورد کئچی نین شنگیله سین ییه نده،
( هنگامی که گرگ شنگول و منگول ننه بز را می خورد،)
من قاییدیب بیر ده اوشاق اولایدیم!
(ای کاش من می توانستم بر گردم و بار دیگر کودکی شوم !)


شهریار دوران کودکی خود را درمیان روستائیان پاکدل آذربایجانی گذراند. اما هنگامی که به تبریز آمد مفتون این شهر جذاب و تاریخ ساز و ادیب پرور شد. دوران تحصیلات اولیه خود را در مدارس متحده ، فیوضات و متوسطه تبریز گذراند و با قرائت و کتابت السنه ترکی ، فارسی و عربی آشنا شد.
شهریار بعدا به تهران آمد و در دارالفـنون تهـران خوانده و تا کـلاس آخر مـدرسه ی طب تحـصیل کردو در چـند مریض خانه هـم مدارج اکسترنی و انترنی را گـذراند ولی د رسال آخر به عـلل عـشقی و ناراحـتی خیال و پـیش آمدهای دیگر از ادامه تحـصیل محروم شد و با وجود مجاهـدتهـایی که بعـداً توسط دوستانش به منظور تعـقـیب و تکـمیل این یک سال تحصیل شد، شهـریار رغـبتی نشان نداد و ناچار شد که وارد خـدمت دولتی بـشود؛ چـنـد سالی در اداره ثـبت اسناد نیشابور و مشهـد خـدمت کرد و در سال 1315 به بانک کـشاورزی تهـران داخل شد .

شهـریار در تـبـریز با یکی از بـستگـانش ازدواج کرده، که ثـمره این وصلت دودخـتر به نامهای شهـرزاد و مریم است.

از دوستان شهـریار مرحوم شهـیار، مرحوم استاد صبا، استاد نـیما، فـیروزکوهـی، تـفـضـلی، سایه وزاهدی رامی تـوان اسم بـرد.
وی ابتدا در اشعارش بهجت تخلص می کرد. ولی بعدا دوبار برای انتخاب تخلص با دیوان حافظ فال گرفت و یک بار مصراع:
«که چرخ این سکه ی دولت به نام شهریاران زد»
و بار دیگر
«روم به شهر خود و شهریار خود باشم»
آمد از این رو تخلص شعر خود را به شهریار تبدیل کرد.

اشعار نخستین شهریار عمدتا بزبان فارسی سروده شده است.
شهریار خود می گوید وقتی که اشعارم را برای مادرم می خواندم وی به طعنه می گفت:
"پسرم شعرهای خودت را به زبان مادریت هم بنویس تا مادرت نیز اشعارت را متوجه شود!"
این قبیل سفارشها از جانب مادر گرامیش و نیز اطرافیان همزبانش، باعث شد تا شهریار طبع خود را در زبان مادریش نیزبیازماید و یکی از بدیعترین منظومه های مردمی جهان سروده شود.



خواب مناسب، کمک به تقویت حافظه

خواب مناسب و کافی در طول شب، باعث تقویت حافظه کوتاه مدت یا آنچه دانشمندان حافظه تداعی امور نزدیک می خوانند، می شود.

 

 

پایگاه اینترنتی نشریه نیوز اینترنشنال چاپ پاکستان در شماره روز دوشنبه خود نوشت، تحقیقات دانشمندان در دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوئیس در امریکا نشان داد، خواب خوب و مناسب در شب، باعث خواهد شد، افراد در طول روز به راحتی بیاد آورند که قرار بود چه کارهایی در آن روز انجام دهند. این دانشمندان افزودند، خواب طولانی و مناسب در شب، نه تنها باعث احساس تازگی در روز برای انسان می شود، بلکه کمکی شایان به آنچه آنان حافظه نزدیک یا بالقوه برای بیاد آوردن انجام کارهای قریب الوقوع خوانده اند، می کند.

این منبع افزود، محققان در دانشگاه واشنگتن گفتند، ما در این تحقیقات که در مراحل ابتدایی است، بر روی بیست و چهار دانشجوی این دانشگاه تحقیق کردیم و این افراد را به صورت تصادف آماری به دسته های مختلف: با خواب مناسب، کم خواب، و محروم از خواب، تقسیم کردیم و سپس از آنان خواستیم در روز بعد، بازی های مخصوصی با لغات را در رایانه انجام دهند. ما عملکرد این افراد و میزان موفقیت شان را در بازی رایانه ای با لغات، با میزان خوابشان در شب قبل، مقایسه کردیم.

بنا بر این گزارش، پرفسور مارک دانیل، که رهبریت این تحقیقات را در دانشگاه واشنگتن برعهده داشته و همچنین منتشر کننده مقاله علمی در این خصوص است گفت، ما در تحقیقات‌مان برای اولین بار دریافتیم که نحوه کمکِ خواب کافی در شب به حافظه بالقوه انسان ها در طول روز، این گونه بوده که بر اثر خواب خوب و مناسب در شب، پیوندهای سست و ارتباطات عصبی ضعیف در مغز انسان تقویت می شود، که به نوبه خود، به افزایش قدرت پردازش مغز انسان کمک می‌کند.

اخبار

پیام تسلیت رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آيت الله آقاي حاج سيّد محمّدحسين فضل‌الله
متن پيام به اين شرح است:
بسم ‌الله‌ الرحمن الرحیم
رحلت عالم مجاهد آيت الله آقاي حاج سيّد محمّدحسين فضل‌الله (رحمة الله عليه) را به بيت شريف فضل‌الله و همه‌ي ارادتمندان و دوستداران آن مرحوم در لبنان و جوامع لبناني تبار در افريقا و امريكاي لاتين، و به عموم شيعيان لبنان تسليت ميگويم. اين عالم بزرگوار و سخت كوش، در عرصه‌ي دين و سياست، شخصيتي اثرگذار بود و لبنان تا سالهاي طولاني، خدمات و بركات او را از ياد نخواهد بُرد. مقاومت اسلامي لبنان كه داراي حق عظيمي بر امت اسلامي است در همه‌ي عمر با بركت خود، مشمول حمايت و همكاري و كمك اين روحاني مجاهد بود. ايشان همچنين براي جمهوري اسلامي ياوري با اخلاص و صميمي به شمار ميرفت و در همه‌ي دوران سي ساله همواره در زبان و عمل، وفاداري خود را به انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي به اثبات رسانيد.
از خداوند متعال مسألت ميكنم كه رحمت و مغفرت خود را بر روح اين سيّد شريف و عزيز نازل فرمايد و او را با اجداد طاهرينش محشور نمايد.
سیّد علی‌ خامنه‌ ای
14/تير/1389

اخبار

عفو و تخفیف مجازات 708 نفر از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سایر محاکم 
همزمان با ایام ولادت با سعادت حضرت امیرمومنان علی علیه السلام حضرت آیت الله خامنه ای با عفو و تخفیف مجازات هفتصد و هشت نفر از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سایر محاکم موافقت کردند.
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه طی نامه ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو 708 نفر از محکومان را که در کمیسیون مربوط، واجد شرایط لازم تشخیص داده شده اند ارائه کرده بود که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

چگونه بر پیامبر(ص) صلوات می‌فرستید؟

 

پاسخ آیت الله سبحانی : فرستادن درود بر والاترین انسان‌ها، عملی خدا پسندانه است كه خداوند، خود بر این كار سبقت گرفته و فرشتگان و مؤمنان را فرمان داده است كه بر او درود بفرستند؛ چنان كه می‌فرماید:

«إِنَّ اللّهَ وَملائِكتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَبِیّ یا أَیُّها الّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً».[1]

«خدا و فرشتگان بر پیامبر درود می‌فرستند. ای كسانی كه ایمان آوردید بر او صلوات و سلام بفرستید».

ذكر صلوات در هر زمان و در تمام حالات، امری مستحب است و آیه مباركه بدون آن كه زمان و مكان خاصی برای آن تعیین كند، به آن فرمان می‌دهد، به خصوص هنگامی كه انسان به هنگام اذان و یا خواندن قرآن نام او را بشنود یا بر زبانش جاری گردد.

كیفیت صلوات بر پیامبر(ص)، در حدیث عبدالرحمان بن ابی لیلی، از كعب بن عجزه، از نبی مكرَّم اسلام وارد و در اصح كتب حدیثی از نظر اهل سنت نقل شده است كه به ترجمة بخشی از آن می‌پردازیم:

كعب بن عجزه خطاب به عبدالرحمان: آماده‌ای حدیثی را كه از پیامبر(ص) شنیده‌ام به عنوان هدیه‌ای به تو اهدا كنم؟

عبدالرحمان: حاضر و آماده‌ام.

كعب بن عجزه: به پیامبر(ص) عرض كردیم، بر شما اهل بیت چگونه درود بفرستیم، در حالی كه از كیفیت دادن سلام آگاهیم.

پیامبر اسلام(ص): بگویید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ‌مُحَمَّد، كَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَعَلى آلِ إِبْراهیمَ إِنَّكَ حَمیدٌ مَجِیدٌ، اللّهُمَّ بارِكْ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ مُحَمَّد كَما بارَكْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَآلِ‌إِبْراهیمَ إِنَّكَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ».[2]

از این بیان روشن می‌شود كه در موقع فرستادن صلوات، باید آل محمد را نیز ذكر كنیم تا صلوات كامل شود و این كه عده‌ای امروزه در سخنرانی‌ها و نوشته‌ها، تنها بر پیامبر درود می‌فرستند و می‌گویند: «صلّی اللّه علیه وسلم»، كاملاً بر خلاف دستور رسول خدا است.

ابن حجر هیثمی (899ـ 974) از پیامبر (ص) نقل می‌كند كه آن حضرت فرمود:

پیامبر (ص) فرمود: «برای من درود مقطوع و بریده نفرستید، عرض شد مقصود چیست؟ فرمود: نگویید: اللهمّ صلّ علی محمّد، وسكوت كنید، بلكه لازم است بگویید: اللّهمّ صلّ علی محمّد وعلی آل محمّد.»[3]

از این رو صلوات شیعه، صلوات كامل و مطابق است با روایت صحیح بخاری كه اصح كتب حدیثی اهل سنت است.

البته شایسته است كه پس از ذكر صلوات، جمله «كَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَآلِ إِبْراهیم» گفته شود، ولی گاهی به جهت اختصار این جمله ترك می‌شود، چنان كه خود پیامبر(ص) در روایت دوم به آن بسنده كرد.

گذشته از این، می‌توان گفت جمله «كَما صَلَّیْتَ عَلی إِبْراهیمَ وَآلِ‌إِبْراهیم» جزء صلوات نیست، بلكه تعبیری است برای تعلیم آن؛ یعنی همان طور كه بر ابراهیم و آل او صلوات می‌فرستید بر محمّد و آل او نیز صلوات بفرستید، و این دو را از هم جدا نسازید و شگفت آن كه در صحیحین و دیگر كتاب‌ها، نامی از صحابه به میان نیامده، در صورتی كه اهل سنت به هنگام فرستادن درود كامل، صحابه را بر آل عطف می‌كنند و می‌گویند: «وعلی آله وصحبه».

ما   را ز  خیل مشتریانت   حساب کن 

در گوشه ای به یمن شرابت خراب کن

حدیث

از وصاياى امام كاظم «عليه السلام» به هشام:
هر كسى كه غنا و بى‏ نيازى بدون مال را بخواهد و آسايش دل از حسد را بخواهد و هر كه بخواهد در دين سالم بماند بايد پيش خداى متعال تضرع كند و از او بخواهد كه عقلش را كامل كند، اگر عقل انسان كامل شد اين سه خواسته مهم انسان حاصل مى‏شود.